Vanmorgen heerlijk uitgeslapen, de wandelaars zijn stilletjes vertrokken. Om 08:00 uur schrok ik wakker, de slaapzaal was zo goed als leeg. Vervolgens heb ik een stevig ontbijt genuttigd en op de fiets gesprongen.

De laatste kilometers van deze reis, slechts 32 waren er nog over. Om 11 uur een bakje koffie gedronken bij een barretje aan een van de toevoerwegen.

Om 12:00 uur  stond ik weer op het plein van de kathedraal. De volgende stap was het ophalen van de bagage bij het Jacobshuis. Een hotel had ik al geregeld, indien ik voor 14:00 er zou zijn.

Bij het het Jacobshuis, vertelde de heren mij over een oudere dame die een appartement in de verhuur zou hebben. Dat was ook een goed idee, temeer omdat het dicht bij de fietsen inpakker ligt.

Dus fiets ingeleverd en bagage gecomprimeerd, dat wil zeggen herpakt en een volle achtertas bij de fiets laten inpakken. Later in de middag ook de lege voortassen erbij laten inpakken.

Maar het beste nieuws in het Jacobs huis was dat Angelique en Aad ook zijn aangekomen. Dat zijn de mensen die ik onderweg een paar dagen steeds tegen kwam met de handbike.

Vanavond ga ik ze opzoeken.

• Even wat getallen, totaal heb ik deze reis 3.032 kilometer gefietst;
  • De hoogste berg was 1.640 meter, Col du Somport;
  • De duurste overnachting 52 euro;
  • De goedkoopste 6 euro, dat was inclusief ontbijt;
  • 2 lekke banden vervangen, een volgespoten met latex (is na 4 weken nog steeds hard);
  • 3 certificaten opgehaald en heeeeeeeeeeeeel veeeeel stempels, zowel op de voor als achterkant van mijn credencial;
  • Ook heel veel aardige mensen ontmoet van over de hele wereld.

Iedereen bedankt voor de fijne reacties en adviezen, het was een genot om ze te lezen. Het idee dat steeds meer vrienden, kennissen, familie en onbekenden mij volgden maakten de tocht nog leuker.

5 thoughts on “Santiago de Compostela, Spanje

1. Hallo Cees,
    jammer dat er een eind gekomen is aan je verhalen. Ik heb ze met heel veel plezier gelezen. Je bent een leuke verteller.

Ik begrijp dat je sinds je pensionering toch iets rligieuzer bent geworden, dus maak ik je langs deze weg even attent op het feit dat een collega van mij op de fiets naar Rome is geweest. Misschien het overdenken waard.
    En als je het gaat doen: hou weer een blog bij en stel alsjeblieft iedereen op de tijd op de hoogte.
    Kan gewoon via de mail.
    Je doet een hoop mensen een plezier met je verslaggeving van je trip.

Groet,
    Peter

2. Hey ome Cees,

Ik heb elke ochtend met veel plezier je verhalen gelezen…..echt een leuke start van de dag! Dat zal afkicken worden de komende tijd. Nogmaals van harte gefeliciteerd en goede reis terug.

3. Hoi Cees,
    Ik heb al je verslagen met veel plezier gelezen. Het gaf een idee wat ik over 8 jaar zou kunnen gaan doen.
    Ik wens je nog een goede thuisreis en denk dat je nog lang zal nagenieten van deze prachtige onderneming.
    Bedankt voor de prachtige verhalen.

4. Mooi Cees, hoe alles al voor je is gearrangeerd. Je hebt zelf niet veel in te brengen als je De flow of live volgt. Dat is de camino. De tour vandaag volgt mijn route van vorig jaar. Murat sur Vebre. Morgen Castres. Omgeving van Carcasonne die we vele gezins-vakanties verkenden. Mies met ons mee naar Mirepoix. Dat is de camino die wij, Mies en ik op ons verlanglijstje hebben staan. Jij kent er al veel stukken van. Zo vullen zelf onze levensweg/route in. Wel thuis. Gerarda.

5. Hoi Cees, hier tante Aat,
    Welkom thuis, mooi dat je de tocht hebt volbracht. Mooi dat je in Finisterra. bent geweest nadat je Santiago hebt bereikt.
    Gefeliciteerd Cees en petje af voor de fantastische tocht die jij hebt gemaakt.